Autorství: Klára Dohányosová
Seznamovací aplikace jsou v dnešní době oblíbeným prostředkem, jak někoho poznat. Platí to i pro sexuální menšiny jako jsou queer ženy, které jsou buď neheterosexuální (např. lesby, bisexuální ženy) nebo necisgender (trans* ženy). Stejně jako zbytek populace mají k dispozici spoustu aplikací, které mohou pro seznámení použít, od Tinderu a Badoo po aplikace určené jen pro ženy hledající ženy jako jsou Zoe nebo HER. Tinder je však zdaleka nejpopulárnější aplikací s největším počtem uživatelů (Statista, 2025), proto se mnoho studií uvedených v následujícícm článku věnuje právě jemu.
On-line randění přináší pro queer i heterosexuální lidi spoustu podobných nejistot, ale i výhod. Velmi časté jsou například pochybnosti o tom, zda přitažlivost, kterou člověk cítí k někomu na základě jeho profilu a on-line konverzace, bude fungovat v reálném světě. Obyčejně taková nejistota přetrvává, než se lidé setkají a zjistí, zda mezi sebou „chemii“ cítí naživo (Smith, 2022). Potkávat potenciální partnery on-line je na druhou stranu o něco jednodušší než v off-line světě, rozhodně alespoň pro introverty (Pond & Farvid, 2017). On-line komunikace usnadňuje náročný krok prvního oslovení, ale samotné navázání vztahu samozřejmě nezaručí.
On-line prostředí také poskytuje queer lidem prostor, kde mohou bezpečněji prozkoumávat vlastní identitu, vyhledávat pomoc a informace, najít podobné lidi nebo se poprvé vyoutovat (Craig & McInroy, 2014; McKie et al., 2015; Pym et al., 2020). Queer ženy (a obecně queer lidé) na seznamkách často sdílejí svou identitu na profilu, což může být velkou výhodou. Seznamovací platformy jsou nejčastěji využívány pro hledání partnerství nebo sexu (Smith, 2022). Sdílení identity tedy může samozřejmě sloužit jako filtr pro potenciální partnery*ky, ale seznamky mohou mít také funkci, kterou bychom možná čekali méně – mohou být platformou pro utváření a propojování lokální queer komunity a navazování přátelství (Smith, 2022). Randit on-line jako queer žena má však své specifické výzvy. V tomto článku se podíváme na to, jaké to jsou.
V textu vycházíme ze zahraničních odborných článků. Tématem seznamování queer lidí na seznamkách v Česku se zabývají například diplomové práce, vzorek queer žen však není dostatečný (Ráček, 2023). Seznamovací aplikace jsou nicméně celosvětově používané (především ty největší, jako je Tinder) a jejich funkce jsou napříč zeměmi stejné – fenomény popsané v zahraničních studiích by proto mohly být relevantní i pro uživatelky v Česku (ačkoliv chování uživatelů*ek může být v různých kulturách odlišné).
První výzva: kde jsou ženy?
Řekla bych, že najít vůbec nějaké holky na Tinderu je fakt hodně těžké […]. Holek tam prostě tolik není, mohla bych jet pořád dál a byla by tam spousta mužů, stovky mužů, ale holky tam nejsou skoro žádné. Musím svajpovat a svajpovat a nakonec už tam není nikdo (Pond & Farvid, 2017).
Takto popisuje svůj zážitek jedna bisexuální žena z Nového Zélandu. Je docela pravděpodobné, že se na Tinderu další queer ženy setkají s něčím podobným – tato seznamovací aplikace je známá převahou mužských uživatelů. Poměr žen a mužů se v různých zemích liší, celosvětově však muži tvoří 75 % uživatelů (PrioriData, 2025).
Druhá výzva: marketing a funkce aplikací
Marketing velkých seznamovacích aplikací je defaultně nastavený pro heterosexuální páry. V reklamách propagujících například Tinder chybí reprezentace homosexuálních párů chybí, stejně jako třeba starších nebo genderově rozmanitých lidí (Pond & Farvid, 2017). Mnoho žen hledajících ženy proto ani nenapadne, že by pro seznámení mohly Tinder využít (ten má však oproti aplikacím určeným pouze pro ženy mnohem větší počet uživatelů). Při automatickém importu informací z Facebooku Tinder také využívá informace o genderu a sexuální orientaci (pokud je uvedená). Zatímco genderovou identitu nastaví podle Facebooku správně, sexuální orientaci automaticky nastaví jako heterosexuální. To znamená, že ženám bude automaticky ukazovat profily mužů a naopak (Pond & Farvid, 2017). Queer lidé přitom seznamovací aplikace využívají častěji než heterosexuální. Americký průzkum například uvádí, že on-line seznamky někdy využilo 54 % leseb, gayů a bisexuálních lidí oproti 28 % heterosexuálních (Pew Research Centre, 2022). Velké seznamovací aplikace jako Tinder proto často nejsou uživatelkami vnímány jako „queer friendly“ (Murray & Ankerson, 2016; Pond & Farvid, 2017).
Třetí výzva: muži
Při používání seznamovací aplikace si lidé mohou vybrat, kdo se jim bude v nabízených profilech zobrazovat. Pokud si tedy queer ženy zaškrtnou, že chtějí vidět jenom ženy, mělo by to tak být. Nastavení se však dají obejít, takže se mohou místo toho setkat s muži, kteří mají falešné profily a za ženy se pouze vydávají (Dugay et al., 2018).Muži pod falešným profilem se mohou snažit queer ženy přesvědčit, aby změnily své preference. Ženy se ze strany těchto profilů setkávají také s nevyžádanými zprávami, které jsou sexuálně explicitní, nebo s nátlakem na sexting (výměna sexuálně nabitých zpráv) (Ferris & Dugay, 2019; Pond & Farvid, 2017). Participantka australské kvalitativní studie jako příklad zmiňuje uživatele, který předstíral, že je žena a byl v komunikaci hodně přímý. Na profilu měl spoustu fotek a pak najednou začal mluvit o orálním sexu [„blowjobs“] a posílat mi docela explicitní fotky… Snažil se mě nalákat, abych šla k němu domů (Dugay et al., 2018).
Čtvrtá výzva: heterosexuální páry
Uživatelky Tinderu se v nabídce profilů setkávají také s (převážně) heterosexuálními páry, které hledají další ženu na sex. Ty se často prezentují pouze fotkou ženy. Participantky studie Pond a Farvid (2019) uváděly, že se často o identitě a záměru páru dozvěděly až po delší konverzaci, což pak vedlo ke zklamání, protože hledaly pouze queer ženy za účelem navázání vztahu nebo sexu.
Pátá výzva: uvěznění ve stereotypech
Queer ženy se na seznamkách potřebují poznat. Jak bylo zmíněno výše, do výběru profilů se navzdory nastavením mohou dostat i falešné profily, pár hledající třetího člověka na sex prezentující se pouze fotkou ženy, ale také heterosexuální ženy. Queer ženy se proto často rozhodují pozměnit svou prezentaci tak, aby vypadaly víc queer. Používají například emoji duhy nebo dvou žen držících se za ruce, ale mohou také víc tíhnout k maskulinnímu vzhledu stereotypně spojenému s lesbami, aby jejich sexuální orientace byla snadno rozeznatelná (Pond & Farvid, 2017). Nasedání na stereotypy v důsledku může vést k tomu, že je zpochybňována sexuální orientace queer žen, které se prezentují feminně. Ostatní queer ženy od nich například na základě jejich vzhledu opakovaně vyžadují ujištění, že opravdu nejsou heterosexuální. Participantka z Velké Británie v kvalitativní studii uvedla: Hodně queer žen cítí potřebu se ujistit, že když se prezentujete feminně, nejste hetero, pořád znovu a znovu… a znovu (Ferris & Dugay, 2019). V prostředí, které by mělo být bezpečné a svobodné se tak ženy mohou podrobovat stereotypům na úkor autentického sebevyjádření. Pro ženy, které svou sexuální orientaci prozkoumávají, může být zároveň náročné nebo nemožné dát svou identitu na profilu jednoznačně najevo. Bisexuální ženy se zase setkávají s hodnocením své sexuální orientace jako nestálé (Ferris & Dugay, 2019; Smith, 2022).
Závěrem
Queer ženy se v on-line seznamování setkávají se specifickými výzvami. Prostředí velkých seznamovacích aplikací pro ně nemusí fungovat tak, jak by si přály. Aplikace určené pouze pro ženy zároveň nejsou příliš známé a je na nich mnohem méně uživatelek (na rozdíl například od Grindru, seznamovací aplikace pro muže) (Business of Apps, 2025). Ačkoliv by se seznamky měly v mnoha ohledech zlepšit, jde stále o místo, které má potenciál sloužit queer lidem jako prostor pro nalézání přátelství, romantických a sexuálních vztahů a někdy také propojování lokální komunity.
Zdroje
🔓 = volně dostupné
Nemáte přístup ke zdroji? Napište nám na qhub.spolek@gmail.com!
- Craig, S. L., & McInroy, L. (2014). You can form a part of yourself on-line: The influence of new media on identity development and coming out for LGBTQ youth. Journal of Gay & Lesbian Mental Health, 18(1), 95–09. https://doi.org/10.1080/19359705.2013.777007
- 🔓 Curry, D. (2025, 1. dubna). Dating App Revenue and Usage Statistics (2025). Business of Apps. https://www.businessofapps.com/data/dating-app-market/
- 🔓 Dixon, S. J. (2025, 10. března). Most popular dating apps worldwide in June 2024, by number of monthly downloads. Statista. https://www.statista.com/statistics/1200234/most-popular-dating-apps-worldwide-by-number-of-downloads/
- Duguay, S., Burgess, J., & Suzor, N. (2018). Queer women’s experiences of patchwork platform governance on Tinder, Instagram, and Vine. Convergence the International Journal of Research Into New Media Technologies, 26(2), 237–252. https://doi.org/10.1177/1354856518781530
- Ferris, L., & Duguay, S. (2019). Tinder’s lesbian digital imaginary: Investigating (im)permeable boundaries of sexual identity on a popular dating app. New Media & Society, 22(3), 489–506. https://doi.org/10.1177/1461444819864903
- 🔓 Gill, S.(2025, 1. ledna). Tinder Statistics | Revenue, Users & Demographics 2025. Priori Data.https://prioridata.com/data/tinder-statistics/#Tinder_Gender_Demographics
- McKie, R.M., Lachowsky, N.J. & Milhausen, R.R. (2015). The positive impact of technology onyoung gay men’s dating and sexual relationshipsin Canada: Results from a focus group study. Journal of LGBT Youth, 12(1), 19–38. https://doi.org/10.1080/19361653.2014.935552
- Murray, S., & Ankerson, M. S. (2016). Lez takes time: designing lesbian contact in geosocial networking apps. Critical Studies in Media Communication, 33(1), 53–69. https://doi.org/10.1080/15295036.2015.1133921
- Pond, T., & Farvid, P. (2017). ‘I do like girls, I promise’: Young bisexual women’s experiences of using Tinder. Psychology of Sexualities Review, 8(2), 6–24. https://doi.org/10.53841/bpssex.2017.8.2.6
- 🔓 Pym, T., Byron, P., & Albury, K. (2020). ‘I still want to know they’re not terrible people’: Negotiating ‘queer community’ on dating apps. International Journal of Cultural Studies, 24(3), 398-413. https://doi.org/10.1177/1367877920959332
- 🔓 Ráček, V. (2023). Queer uživatelé a uživatelky seznamovacích aplikací během pandemie COVID-19 [Bakalářská práce, Univerzita Karlova]. https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/186693
- 🔓Rosenfeld, M. J., Thomas, R. J., & Hausen, S. (2019). Disintermediating your friends: How on-line dating in the United States displaces other ways of meeting. Proceedings of the National Academy of Sciences, 116(36), 17753–17758. https://doi.org/10.1073/pnas.1908630116
- 🔓 Smith, M. G. (2022). Queer enough to swipe right? Dating app experiences of sexual minority women: A cross-disciplinary review. Computers in Human Behavior Reports, 8, 100238. https://doi.org/10.1016/j.chbr.2022.100238